WORKSHOPS

 

WS 1
Ronde 1 & 2

 

Morele reflectie en creatief schrijven
Door Lasse van Strien
Trainer, Coach, Docent Creatief Schrijven

Je denkt na over morele vraagstukken en ethische dilemma’s.
Je hebt de tools, de methode, de ratio. Maar wat als je een andere ingang probeert? In deze workshop maak je kennis met de door mij ontwikkelde methode binnen creatief schrijven die bijdraagt aan morele reflectie, vanuit een ander perspectief.

Je ervaart verschillende werkvormen en leert hoe je deze methode kunt toepassen in jouw eigen (werk)praktijk. Een manier van werken, waarbij verbeelding, zintuiglijke waarnemingen en taal je helpen om op een andere manier morele vraagstukken te benaderen. In deze workshop ligt de focus op uitproberen en toepassen.

Ervaar hoe creatief schrijven op speelse wijze, morele reflectie kan verdiepen en tot nieuwe vragen en inzichten kan leiden.

www.lassevanstrien.nl

WS 2
Ronde 1 en 2

Morele handelingsverlegenheid
Door Richard Groothoff
Docent-onderzoeker Hanzehogeschool, PhD-onderzoeker UMC Amsterdam en medeauteur van “Moresprudentie. Ethiek en beroepscode in het sociaal werk”.

Morele handelingsverlegenheid heeft twee kenmerken: een moreel appèl om te handelen en terughoudendheid om aan dit appèl tegemoet te komen. Hiervoor zijn drie hoofdredenen: Rolverwarring (onzekerheid over de eigen professionele rol), handelingsonzekerheid (onzekerheid over de morele voorkeur van beschikbare handelingsalternatieven) en handelingstekort (onzekerheid over hoe een moreel wenselijke situatie te realiseren of hoe een schending van een waarde te herstellen). 

Wat heb je nodig om deze situaties goed te kunnen hanteren?

Deelnemers aan deze workshop gaan in groepjes elkaar bevragen op vergelijkbare situaties van morele handelingsverlegenheid, waarin beleid steeds meer op gespannen voet dreigt te komen met de kernwaarden op grond waarvan jij voor dit beroep gekozen had.

De workshop sluit af met gemeenschappelijke bevindingen en een schets hoe het de professionals uit Richards onderzoek is vergaan. 

WS 3
Ronde 1 en 2

Hoe beweegt AI jou?
Door Thijs Wesselink
Adviseur en Spreker

Kunstmatige intelligentie is overal. Van slimme assistenten en zoekmachines tot deepfake-video’s en creatieve AI-tools – generatieve AI verandert de manier waarop we werken, leren en communiceren. Het biedt fantastische mogelijkheden maar wat betekent het voor ons als samenleving? Hoe beïnvloedt AI nu al onze keuzes, ons denken en zelfs onze ethische grenzen?

In deze interactieve workshop “Hoe beweegt AI jou?” gaan we in gesprek over de impact van generatieve AI op ons dagelijks leven. We wisselen korte informatieve stukjes af met prikkelende stellingen die uitnodigen tot reflectie en discussie. Jij wordt uitgedaagd om je mening te vormen en je ethische overwegingen te delen. Waar wil je invloed op? Waar liggen de grenzen? (Wat vinden we acceptabel?)

Doe mee, laat je inspireren, (en)ontdek hoe AI niet alleen de wereld om ons heen, maar ook jouzelf in beweging brengt, en waar je stuurmogelijkheden liggen. 

WS 4
Ronde 1 & 2




`Kom in beweging´ - onorthodoxe vormen van moreel beraad
Door Leonard van Wijk
Ervaren trainer van gespreksleiders, neemt je mee in 2 tot 3 alternatieve werkvormen van moreel beraad.

Voor gespreksleiders moreel beraad die weinig tijd krijgen binnen hun organisatie of (zorg-) instelling, veel weerstand tegen hun gespreksmethode ondervinden, vaak in tijdnood komen bij een beraad - en die nieuwe wegen zoeken. 

Moreel beraad is vaak zo statisch… zo tráág…en zo talig. Zucht. Kan het ook anders? Een beetje meer opwindend? En eh… ietsje sneller ook?

Jazeker, dat kan. Kom je laten verrassen door andere werkvormen. Waarbij je als deelnemer in beweging moet komen. Letterlijk voor je opvatting moet gaan stáán. Maar ook wordt uitgenodigd om samen te werken met andere deelnemers. Waarbij je zelf op die flap-over moet schrijven (i.p.v. de gespreksleider). O ja en tafels aan de kant, we stoppen met ons te verschansen. Met blote handen! Je snapt dit wordt een echte wórkshop (deodorant mee dus). Weinig theorie, meteen uitproberen en ervaren. 

WS 5 A
Alleen ronde 1

Intervisie gespreksleiders moreel beraad
Dialoog & discipline
Door Frouk Weidema
Dialoog-expert, voorzitter NEON en eigenaar van de School voor Dialoog Nederland: info@schoolvoordialoog.nl 

Intervisie voor gespreksleiders moreel beraad

Moreel beraad is onlosmakelijk verbonden en gebonden aan de dialoog. Dat vraagt om een stevige gespreksdiscipline en een methodisch krachtige bedding van het beraad. In deze workshop fris je die bedding en die discipline weer even goed op!

In deze workshop zetten we de discipline van de dialoog en de methodische structuur van een moreel beraad weer even stevig in de grondverf!  Die discipline   zit al in de eerste stappen van het moreel beraad: de gespreksregels, het vinden van het zogenaamde ‘hittepunt’ in een morele situatie en een eenduidige, glasheldere morele uitgangsvraag die raak is. Jij als gespreksleider faciliteert dit proces. 

Maar… hoe doe je dat ook weer?

Via het formuleren van een eigen dilemma- of morele vraag op basis van je eigen casuïstiek nemen we in vogelvlucht de kneepjes van het vak onder de loupe, zodat je weer knisperfris bent toegerust voor je moreel beraden!

Deze workshop wordt aangeboden door Froukje Weidema, voorzitter NEON en eigenaar van de School voor Dialoog Nederland:info@schoolvoordialoog.nl

WS 5 B
Alleen ronde 2

Doe normaal! Moreel beraad en ethische reflectie met pubers 
Door Karin Seijdell
Docent Levensbeschouwing en Geestelijk Verzorger

Hoe leren pubers nadenken over goed en kwaad? Hoe begeleid je hen in morele dilemma’s zonder te preken of te sturen? In deze workshop neem ik je mee in mijn ervaring als docent levensbeschouwing èn gespreksleider moreel beraad op de middelbare school. 

Ik laat zien hoe moreel beraad en ethische reflectie jongeren helpt om zelfstandig te denken en te groeien in hun morele vorming. Verwacht concrete voorbeelden, werkvormen die je zelf kunt inzetten en een frisse blik op hoe pubers verrassend doordacht naar ethische kwesties kunnen kijken. Doe mee en ontdek hoe je morele reflectie bij jongeren tot leven brengt!

WS 6
Ronde 1 & 2

“Jurisprudentie en moresprudentie”: wikken en wegen binnen de grenzen van de wet
Door Dr. Marieke Post.
Rechter kinderbeschermingsmaatregelen en (jeugd)strafrecht.

Kinderrechters moeten ingewikkelde knopen doorhakken. De wet laat nogal eens ruimte open voor interpretatie. Wiens belang dien je, hoe neem je een rechtvaardig besluit? Helpt het als de morele afwegingen en uitkomsten van moreel beraad worden verzameld als ‘moresprudentie’? Een naslagwerk dat is te raadplegen bij toekomstige zaken of dat bruikbaar is voor opleidingsdoeleinden?

Marieke is overtuigd dat inzet van moreel beraad rechters kan helpen bij hun dilemma’s en beslissingen. In 2025 worden er dan ook 8 rechters opgeleid om moreel beraden met collega’s te gaan begeleiden, het OM zal wellicht volgen.

Een interactieve workshop, waarbij dilemma’s gedeeld worden – en de voors en tegens van moresprudentie in verschillende werkvelden worden besproken. 

WS 7
Ronde 1 & 2




Moresprudentie als organisatieleren: beroepsethiek versus werkethiek
Door José Krijnen, geestelijk verzorger en ethicus Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis Tilburg &
Miriam van Staden, Strategisch Adviseur Rijksoverheid, Dialoog & Ethiek

In deze workshop zoomen Miriam van Staden en José Krijnen in op het leren van schuring tussen professionele waarden (beroepsethiek) en institutionele waarden (werkethiek). Professionele waarden zijn gericht op een overkoepelend ideaal zoals: een rechtvaardige samenleving, of het bevorderen van gezondheid. Wat mag de samenleving ten aanzien van deze professionele waarden verwachten?

Denk bijvoorbeeld aan een cardioloog die wil voldoen aan de plafondafspraken rondom het plaatsen van pacemakers met de zorgverzekeraar maar dit jaar nog onvoldoende patiënten heeft die hiervoor in aanmerking komen. Het gevolg is dat hij de afspraken niet nakomt, en volgend jaar waarschijnlijk onvoldoende operaties kan bieden. 

Of denk aan een ambtenaar die een politieke wens van een bewindspersoon uitwerkt, wat zal leiden tot het overtreden van de wet.

We delen verwachtingen ten aanzien van professies en wisselen ervaringen uit rondom moresprudentie in diverse organisaties waarbij we van elkaar willen leren.